Заборгованість із зарплатні перед працівниками ПАТ «Запоріжжяобленерго» ліквідовано

5 Березня 2019

Перебої із виплатою заробітної плати у ПАТ «Запоріжжяобленерго», що почалися ще восени 2016 року, із вересня 2017 набували дедалі більш загрозливих масштабів. «Нульові» алгоритми, що регулярно застосовувалися до енергокомпанії через борги перед «Енергоринком», практично знекровили її, поставивши під питання енергозабезпечення Запорізького регіону як таке. Стабілізувати ситуацію у «Запоріжжяобленерго», попередити колапс енергосистеми області — таке завдання було поставлене перед призначеною у лютому минулого року в.о. гендиректора підприємства Оленою АНГЕЛОВОЮ.

 

— Попри велику кількість проблем, що накопичилися на той момент у «Запоріжжяобленерго», пріоритетним напрямком роботи адміністрації було одностайно визначено погашення заборгованості із зарплатні — як єдиний шлях зберегти трудовий колектив. Тому що найпередовіші технології нічого не варті без кваліфікованого персоналу, а в електроенергетиці на його підготовку йде не один рік. Щоправда, для досягнення цієї ключової мети нам необхідно було виконати ще чимало завдань — передусім, привести до ладу розрахунки із «Енергоринком», — розповідає в.о. генерального директора ПАТ «Запоріжжяобленерго» Олена АНГЕЛОВА.

Завдяки системній роботі із боржниками енергокомпанії вдалося майже вдвічі скоротити заборгованість перед ДП «Енергоринок» за активну електроенергію — із 918 млн.грн. (на 01.01.2018) — до 470 млн.грн. (на 01.03.2019), забезпечивши 100%-вий рівень розрахунків за електроенергію, куповану у 2018 році, та погасивши частину раніше накопиченої реструктуризованої заборгованості.

 

— Це дозволило нам вийти на адекватні алгоритми фінансування господарської діяльності. Звісно, вони покривали лише поточні витрати, втім шляхом жорсткої економії протягом кількох місяців за рахунок цих коштів вдалося погасити заборгованість із зарплатні, яка станом на 01.07.2018 сягала 351 млн.грн. На сьогодні боргів із зарплатні перед працюючими співробітниками ПАТ «Запоріжжяобленерго» немає (за винятком окремих співробітників, заборгованість перед якими стягується за рішенням суду виконавчою службою, — втім і це питання буде закрите найближчими днями, оскільки всю необхідну суму «Запоріжжяобленерго» виконавцям вже перерахувало). І, напевне, вперше за останні два роки поточні виплати зарплати нарешті увійшли в установлений законодавством графік, — наголосила Олена АНГЕЛОВА.

 

За її словами, закономірно стабілізується і кадрова ситуація — лише протягом січня-лютого 2019 року до ПАТ «Запоріжжяобленерго» прийнято на роботу 170 осіб, і кожного дня кількість охочих працевлаштуватися до компанії зростає.

 

— Є певний прогрес і у непростих взаєминах із нашим ключовим боржником — Запорізьким титаномагнієвим комбінатом. Зокрема, завдяки цілеспрямованим діям нашого юридичного департаменту, нам зрештою вдалося домогтися від Державної виконавчої служби стягнення із «ЗТМК» у примусовому порядку за рішенням суду частини заборгованості за електроенергію у розмірі 65 млн.грн., — повідомила в.о. гендиректора ПАТ «Запоріжжяобленерго».

 

Олена АНГЕЛОВА також подякувала обласній владі за підтримку, яка надається енергокомпанії.

 

— Сьогодні керівництво облдержадміністрації бере активну участь у долі нашого підприємства та його трудового колективу — від звернень до всіх інстанцій та особистої участі у всіляких нарадах — до виділення коштів на придбання аварійного запасу палива. Великою мірою завдяки цій підтримці нам вдалося вирішити низку питань, що виходять за межі нашої компетенції, — зокрема, «перезапустити» процес реєстрації податкових накладних, який був фактично зупинений ще у листопаді 2017, що завдавало серйозної шкоди інтересам наших споживачів-юридичних осіб. Спільно із керівництвом Запорізької ОДА ми більш як півроку працювали над розвʼязанням цієї проблеми, і з серпня 2018 податкові накладні — хоча і з затримкою в один місяць — але реєструються, — зазначила Олена АНГЕЛОВА.

 

Разом із тим, — додає керівник енергокомпанії, — у «Запоріжжяобленерго» залишається ще чимало проблем, що потребують вирішення.

 

— Це з усією очевидністю продемонстрував перехід до нової моделі ринку електроенергії. Зокрема, відсутність коштів для своєчасної закупівлі та впровадження якісного програмного продукту призвели до системних збоїв, внаслідок яких чимало наших споживачів отримали неправильно сформовані рахунки. Є проблеми і з поверненням переплат наших клієнтів за електроенергію, повʼязані із позицією, яку зайняв «Ощадбанк», — якщо всім побутовим споживачам «Запоріжжяобленерго» вже повернуло переплати за рахунок власних коштів та перевело відповідні суми на їхні особові рахунки у ТОВ «Запоріжжяелектропостачання», то для повернення авансових платежів та переплат нашим клієнтам-юридичним особам у компанії коштів фізично не вистачить — навіть якщо знову припинити виплачувати зарплату та зупинити всі аварійно-ремонтні роботи, — констатувала Олена АНГЕЛОВА.

 

Актуальним залишається й питання заборгованості «Запоріжжяобленерго» з податкових зобовʼязань.

 

— Напевно, наша найбільш «болюча» тема в цьому плані — ПДВ. Борг нашої компанії лише за штрафними санкціям через нереєстрацію у встановлені строки податкових накладних становить 353 млн.грн. При цьому реєструвати їх вчасно ми не можемо, доки не погасимо усю податкову заборгованість — такими є вимоги чинного законодавства. Виходить замкнене коло — щомісяця ми знову і знову «потрапляємо» на штрафні санкції, які, в свою чергу, збільшують суму податкового боргу, який фактично є причиною цих санкцій. Сьогодні ми ведемо активну роботу з усіма компетентними органами державної влади, аби домогтися списання цих штрафних санкцій — або принаймні їх реструктуризації, — зазначила Олена АНГЕЛОВА.

 

Ускладнює ситуацію й позиція, яку зайняла НКРЕКП, що, попри рішення суду про розстрочення заборгованості ПАТ «Запоріжжяобленерго» перед ДП «Енергоринок» до 2022 року, знову застосовує до енергокомпанії «нульовий» алгоритм.

 

— З коштів, що надходять від наших споживачів в рамках погашення їхніх заборгованостей на спецрахунок, НКРЕКП не повернуло нам ані копійки, аргументуючи подібні дії необхідністю погашення боргу перед «Енергоринком». Нацкомісію не бентежить, що навʼязані нею темпи погашення цієї заборгованості суттєво випереджають графіки, встановлені рішенням суду. Внаслідок цього «Запоріжжяобленерго» вже втратило близько 50 млн.грн. — а ці кошти ми планували спрямувати на виплату боргів із «зеленого» тарифу, виконання робіт із приєднання нових споживачів до наших мереж, ремонти та відновлення обладнання на ділянках із низькою напругою, — наголосила в.о. гендиректора енергокомпанії.

 

— Втім не варто дослухатися до похмурих прогнозів та висновків песимістів — мовляв, переплати «Запоріжжяобленерго» людям не поверне, а рахунки воно виставляє неправильні, аби «на споживачах нагрітися». Запевняю вас: тут немає жодного злого умислу — лише тимчасові труднощі, які ми обовʼязково подолаємо. Попри усі наші суперечки із «Ощадбанком» та фінансові проблеми, ми ОБОВʼЯЗКОВО повернемо нашим споживачам усі переплати. Ми налагодимо роботу наших програмних комплексів таким чином, аби рахунки, які ми формуємо за електроенергію, були коректні та не давали нашим клієнтам зайвого приводу для занепокоєння. Ми погасимо усі наші борги — і за податковими зобовʼязаннями, і перед кредиторами, — поновимо планові ремонти та роботи із модернізації електромереж — аби підвищити надійність енергопостачання. Вірю, що вже найближчим часом наше підприємство повернеться до нормального русла роботи та знову буде спроможне забезпечити гідну якість не лише енергопостачання, але й обслуговування своїх клієнтів, — резюмувала в.о. генерального директора ПАТ «Запоріжжяобленерго» Олена АНГЕЛОВА.